Finanční řízení má svá specifika ve všech oborech. Pokud podnikáte v jednom segmentu a chcete do svého podnikatelského portfolia přidat e-commerce, je potřeba počítat s trochu jiným přístupem ke cashflow, než jste možná zvyklí. Jaká jsou specifika finančního řízení při online prodeji?

Vratky

Pokud máte kamennou prodejnu s vráceným zbožím se také pravděpodobně setkáváte. V případě e-shopů se jedná o větší proměnou už jen kvůli 14denní lhůtě na vrácení bez udání důvodu. Zákazník si nemá šanci danou věc osahat a nemusí splňovat jeho představy a podobně. Pokud se situaci nepřizpůsobíme včas, mohou mít vratky na cashflow velmi negativní dopad.

V prvním roce podnikání v e-shopu budou vratky variabilním nákladem, se kterým toho moc neuděláte. Po roce už však budete mít jasnou představu, kolik procent zboží se vrátí, díky čemuž vratky můžete přesunout do fixních nákladů, takže už vám cashflow nerozhodí.

Logistika

Pro e-shop je funkční logistika naprostým základem fungování. Pokud zaškobrtnete v tomto ohledu jednou, zákazník se vám možná vrátí, podruhé už přejde ke konkurenci. Není divu, že velké e-shopy právě do logistiky investují stamiliony.

Do logistiky spadá nejen skladování a doručení zboží zákazníkovi, ale také:

·         pronájem vhodného skladového prostoru,

·         naskladnění zboží,

·         kontrola zboží,

·         obalové materiály a doprava,

·         zpracování reklamací a dobírek,

·         manipulační technika,

·         software pro řízení skladových zásob,

·         schopnost přizpůsobit se sezónním výkyvům (brigádníci, větší skladové prostory, schopnost doručit zboží včas i při návalu objednávek).

Logistiku můžete delegovat na externí společnosti, menší e-shopy však většinu zmíněného zvládají lépe či hůře sami. Stejně jako u vratek i logistika může být v některých ohledech na startu variabilním nákladem, ale i zde rychle přijdete na to, s jakým množstvím financí počítat.

Logistika může stát za úspěchem i pádem vašeho e-commerce projektu, proto byste ji rozhodně neměli podcenit.

Marketing a analýza

Bez znalostí online marketingu to v segmentu e-commerce rozhodně nepůjde. Úspěch e-shopu stojí z velké části právě na marketingových aktivitách a jejich analýze.

Ať už se budete věnovat marketingu sami nebo najmete specialistu, vždy to bude stát peníze. Stejně jako v předchozích bodech i u marketingu platí, že na začátku spadá do variabilních nákladů, ale poměrně rychle přijdete na to, kolik se vám vyplatí investovat a tato částka se do vašeho cashflow zapíše jako fixní.

Co všechno si pod marketingem představit? PPC reklama, díky které se o vás potenciální zákazník dozví, sociální sítě pro budování vztahů, obsahový marketing, copywriting, ale také UX či komunikace se zákazníkem po všech stránkách.

Marketing může být dokonce i způsob, jakým zboží zabalíte a jak komunikujete s nespokojeným zákazníkem.

Jak zkrotit e-shopové cashflow?

Variabilních nákladů je v e-commerci – a hlavně v začátcích – skutečně hodně. Jak s cashflow pracovat, abyste měli finance svého projektu skutečně pod kontrolou, a to za všech okolností?

Připravte se na sezónu.

Co to znamená?

·         Připravte si před Vánoci dostatečné skladové zásoby.

·         Počítejte v rozpočtu s penězi na brigádníky v oblasti logistiky, expedice i logistiky.

Investujte do sezónního zboží.

Naskytla se vám příležitost koupit sezónní zboží za zlomek ceny, ale na odbyt půjde až za několik měsíců? Pravděpodobně se jedná o investici, které litovat nebudete a rozhodně byste do ní měli jít!

Ale kde na to vzít?

Podnikatelská půjčka většinou znamená jen odkládání finančních problémů a dlouhodobý nepříjemný zásah do cashflow. Místo toho je lepší sáhnout po tak zvaném faktoringu. Kromě bank, kde se zvláště malé společnosti nedočkají příliš výhodných nabídek, tuto službu nabízí i Cashbot.

Cashbot vznikl právě s myšlenkou pomáhat podnikatelům v oblasti e-commerce s balancováním cashflow, a to přímo z  interních finančních zdrojů. Co to znamená?

Místo toho, abyste si vzali na investici půjčku, můžete si nechat Cashbotem například proplatit faktury s dlouhou dobou splatnosti – nebo naopak splatnost některých faktur odložit. Peníze za fakturu s 60denní splatností můžete mít s Cashbotem na účtu už do 24 hodin. Podobně to je i např. s vratkami DPH.

Chcete se dozvědět víc? Podívejte se, jak Cashbot pomáhá ostatním podnikatelům v oblasti e-commerce.