Při nákupu automobilu s rozpočtem 400 a více tisíc korun řeší většina lidí zásadní dilema: nové nebo ojeté? Nový vůz je jistota. Záruka a kompletní znalost jeho budoucí historie patří k hlavním pozitivům. Na druhou stranu v případě ojetiny dostanete za stejné peníze lepší auto. To zní jako dobrý nápad, že?

(skoro) nové auto

Ne každý ojetý vůz musí být deset, patnáct let starý kus železa se stovkami tisíc najetých kilometrů, který bez kontroly VIN kódu, jakou nabízí například firma carVertical na webu www.carvertical.com/cz připomíná hlavně adrenalinový sport. Na trhu s ojetinami se objevují i zánovní auta, která showroom opustila před rokem, či před několika málo lety. Kdo by se takto nového vozu zbavoval? Tyto automobily obvykle pochází z dlouhodobých pronájmů, takzvaných operativních leasingů, které stále častěji preferují některé firmy a dokonce i jednotlivci. Výjimkou nejsou ani nenadálé rodinné a osobní situace, které člověka vedou k tomu, aby prodal vůz, který by mu ještě řadu let sloužil a který prodávat původně vůbec nechtěl. Narození potomka, služební vůz k osobnímu využití, ztráta řidičského oprávnění nebo náhlá potřeba hotovosti – to jsou nejčastější důvody, proč se v nabídce autobazarů objevují i zánovní auta i od fyzických osob.

Taková auta v sobě spojují výhody nových vozidel a ojetin. Stále jim běží tovární záruka, nejsou nijak významně opotřebené a vedle toho stojí podstatně méně peněz než stejný nový vůz. Samozřejmě i v tomto případě je třeba brát v potaz fakt, že jde o použité zboží. Kontrola jeho historie prostřednictvím VIN kódu je určitě na místě i u zánovních ojetin.

Lepší auto za stejné peníze?

Ušetření peněz nemusí být jedinou motivací, proč chtít zánovní ojetý vůz. Pokud máte pevně stanovenou částku, kterou za auto chcete utratit, může se vám vyplatit i tak. Za stejné peníze totiž můžete dostat lépe vybavený, silnější nebo dokonce větší model. 

Například za půl milionu korun dnes koupíte základní rodinný vůz. Taková nová Škoda Octavia v základní výbavě a poháněná nejslabším litrovým tříválcem startuje dokonce nad touto hranicí. Za stejné peníze koupíte dvouletou Octavii v pěkné výbavě Style, se silnějším motorem a třeba i s automatem. Nebo se klidně podívejte o třídu výše. Na půl milionu vás vyjde i nádherná tříletá Mazda 6. Na výbavě nebudete tratit ani v tomto případě.

Eliminujte riziko

I když u téměř nových ojetin riziko problémů není tak velké jako v případě starších vozů, nelze říct, že by neexistovalo. Každý kupující má možnost jej dále eliminovat téměř na minimum. Kontrola stavu každého vozu je nezbytností, stejně jako pídění se po jeho historii. Nemusíte věřit tomu, co vám říká prodejce. Co je psáno, to je dáno. Shánějte se proto po servisní knížce a dalších záznamech. Užitečný pomocník je znovu VIN kód a firmy, které poskytují výpis z historie auta, jako je například carVertical. Ty pomohou odhalit například stočený tachometr, předchozí nehody nebo zanedbanou údržbu.

Vybírejte také, od koho vůz koupíte. Je velký rozdíl, jestli vám jej nabízí soukromý prodejce, autobazar nebo značkový dealer. Nejnižší cena u soukromníka je také vykoupena vyšším rizikem. Naopak nákup zánovního vozu od dealera bude možná znamenat vyšší pořizovací náklady. Vnitřní standardy ale také slibují jistou kvalitu vozu. Ten tu určitě prošel výkupní kontrolou, zřejmě i garanční prohlídkou. Stojí to za obvykle vyšší cenu? To si každý musí rozmyslet sám.